v rámci prednášok v akademickom roku 2020/2021 sme sa dozvedeli, že umenie 16. storočia je plné často protichodných tendencií a prúdov a k jeho „stabilizácii“ dochádza až po roku 1600. V akademickom roku 2021/2022 sme pokračovali v skúmaní v prvom z dvoch hlavných prúdov európskeho umenia 17. storočia: talianskeho baroka a francúzskeho klasicizmu a ich ohlasov v ďalších krajinách. Cyklus prednášok bol logickým pokračovaním kurzov Leonardo 500, Raffaello 500, Raffaello a čo ďalej? (Benátska maľba 16. storočia + Caravaggio). Celé naše bádanie sme zastrešili pripomenutím si významných výročí, ktoré sa s oboma umeleckými prúdmi viažu: v roku 2021/2022 sme si pripomenuli 420. výročie narodenia francúzskeho kráľa Ľudovíta XIII. (1601-1643) cyklom Francúzsky style classique a teraz., v akdemickom roku 2022/2023 zase 445. výročie narodenia „najbarokovejšieho“ z maliarov 17. storočia, Petra Paula Rubensa (1577-1640).


Info k výučbe:

  • čas prednášok: utorok 16:30-18:00
  • prednášky budú až do dovolania prebiehať dištančnou formou
  • Študenti, ktorých ešte na naše kurzy nikdy nechodili, vyplnia, prosím, prihlášku. Následne im oznámime ďalší postup. Možnosti úhrady školného za akademický rok 2021/2022:
  • bankovým prevodom na číslo účtu: IBAN = SK80 1100 0000 0029 2884 8104
  • v správe pre prijímateľa prosím uviesť: „Priezvisko-Názov kurzu“

Sylabus na akademický rok 2022/2023:

  1. utorok = Rubens: Antverpy (1589-1600) + prvá cesta do Itálie: Mantova (1600-1608)
  2. utorok = Rubens: prvá cesta do Španielska (1603)
  3. utorok = Rubens: cesta domov do Antverp (1608-1622)
  4. utorok = Rubens: prvá cesta do Paríža (1622-1623) + Antverpy (1623-1625) + Paríž (1625-1626)
  5. utorok = Rubens: Medicejský cyklus pre Luxemburský palác v Paríži (1622-1624)
  6. utorok = Rubens: pôsobenie vo Flámsku a v Nizozemsku (1627-1628) a druhá cesta do Španielska (1628)
  7. utorok = Rubens: cesta do Londýna (1629-1630)
  8. utorok = Rubens: návrat domov do Antverp a pôsobenie vo Flámsku (1631-1640)
  9. utorok = Rubens: antické námety a vrcholné alegórie
  10. utorok = Rubens:

Baroková iluzívna freska: predchodcovia koncepcie: Mantova (Mantegna), Parma (Correggio), Rím (Michelangelo); jej princípy, ciele a hlavné príklady: Rím  = 1. Andrea Pozzo: Oslava misionárskej činnosti jezuitov; 2. Andrea Cortona: Triumf Božej prozreteľnosti (Triumf rodu Barberini); 3. Giovanni Battista Gaulli-Baciccia: Triumf mena Ježišovho + Veneto (Tiepolo a jeho koncepcie iluzívnych fresiek).

64. Barokové maliarstva mimo Talianska: Slovensko

65. Barokové sochárstvov Taliansku: Gianlorenzo Bernini. Busty, voľná socha, mytológie, fontány, kolonáda na nám. sv. Petra, rímske fontány).

64. Barokové maliarstva mimo Talianska: Slovensko
Majstri barokovej fresky na Slovensku.